Dat maakte Océ donderdag bekend. Beleggers reageerden teleurgesteld op de
resultaten. Het aandeel Océ daalde donderdagochtend op de beurs in Amsterdam
6 procent en was daarmee een van de sterkste dalers op het Damrak. Een
kwartaal eerder had Océ nog gezegd niets te merken van stagnatie in de VS.
In verband met de onzekere economische omstandigheden wil Océ dit jaar
30 miljoen euro meer bezuinigen dan eerder was gepland. De kostenbesparingen
moeten uitkomen op 80 miljoen euro in plaats van 50 miljoen euro. Océ wil de
helft van die extra besparingen realiseren door wereldwijd 350 banen te
schrappen en de rest door bedrijfsbreed alle uitgaven kritisch tegen het
licht te houden.
Bestuursvoorzitter Rokus van Iperen zei in een toelichting dat nog niet bekend
is waar Océ precies gaat snijden in het personeelsbestand. Het bedrijf
verplaatste de afgelopen jaren circa 80 procent van zijn productie in
thuisstad Venlo naar Azië. Van Iperen noemde het onwaarschijnlijk dat met de
resterende 20 procent hetzelfde gebeurt. Océ heeft wereldwijd circa 24.000
mensen in dienst.
Océ boekte in het eerste kwartaal een omzet van 702,2 miljoen
euro, 3,7 procent minder dan in dezelfde periode een jaar eerder. De winst
voor rente en belastingen kwam uit op 32,1 miljoen euro. Daarbij is echter
een boekwinst op de verkoop van het softwareonderdeel ODT inbegrepen,
evenals eenmalige reorganisatielasten. Onder de streep bleef 21,3 miljoen
euro over, bijna 75 procent meer dan een jaar eerder.
Océ zag zijn omzet uit de verkoop van printers op eigen kracht met bijna 6
procent groeien. "Onder de huidige economische omstandigheden is dat een
mooi resultaat", aldus Van Iperen. Ook in de VS zag Océ een "belangrijke
stijging" van de verkoop van printers voor breed formaat, waarmee
bijvoorbeeld billboards kunnen worden afgedrukt.
Waar de Amerikaanse afnemers wel investeerden in nieuwe technologie,
bleef de omzet uit onderhoud en dienstverlening achter. Bedrijven kopen wel
de machines maar maken er momenteel minder gebruik van, aldus Van Iperen.
Vooral aan de bestedingen van bouwbedrijven en financiële instellingen merkt
Océ dat het economisch minder gaat in de VS.
Dat Océ meer printers verkocht, is volgens Van Iperen voor een belangrijk deel
het gevolg van de nieuwe strategie die Océ sinds vorig jaar volgt. Het
bedrijf heeft partnerschappen met andere fabrikanten over de verkoop van
elkaars producten. Océ wil zo zijn positie versterken als leverancier van
printers voor alle doeleinden. Zelf maakt het bedrijf vooral
gespecialiseerde machines voor grote formaten en voor hoge volumes.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl